Alla inlägg under juni 2010

Av Marina Uppström - 13 juni 2010 10:50


Då var vårt lilla hjärtegryn född.!  Kl 11 på morgonen den 6/6 (på självaste nationaldagen) fick jag rejäla och regelbundna värkar, 3-4 st inom loppet av 8-10  minuter! Aj! Jag duschade och försökte få i mig lite frukost men det var lite svårt. 11.45 var smärtan så outhärdlig så jag och Erik bestämde oss för att fara in till sjukhuset. Vi var dock beredda på att bli hemskickade igen då vi trodde att jag inte skulle vara tillräckligt öppen.... En helt underbar barnmorska tog emot oss. Hon kopplade ctg-kurva för att hålla koll på barnets hjärtljud. Till vår stora förvåning berättade hon att jag var öppen hela 5 cm!!! "Det här kommer att gå fort ska du veta" sa hon..Varmt bad och lustgas var det som gällde. Här hanns inte med någon annan smärtlindring inte! Vattenavgång kl 2 och lilltjejen är född 15.46 Knappt 4 timmar!

Tack min underbara och älskade sambo Erik för all stöttning du gav mig!


                                   


Smärtan är helt obeskrivlig men man glömmer bort det när det lilla knytet ligger på ens bröst!Till och med pappas ögon var fuktiga!

Hon var dock ganska liten. Hon vägde endast 2290 g och var 45 cm trots fullgången graviditet!

Man kollade ett blodsocker på henne som låg på 2,7 vilket var lite för lite. Man gav då henne lite ersättning för att få upp sockret. Man fortsatte därefter att följa sockerkurvan under kvällen och natten och hon låg tillfredställande på 3,5-3,7. Man följde också en temp för att se att hon kunde hålla värmen då hon var så liten men det var inga problem alls (Hon fick dock ligga i en värmesäng de 2 första dygnen på BB)


 


Amningen kom igång direkt vilket var skönt (många nyblivna mammor oroar sig för detta) plus att hon fick ersättning var tredje timme. Hon har en himla aptit den här tjejen. Vi har vägt henne vid några tillfället och på en enda dag kan hon gå upp hela 65 g.....Tyder väl på att mamma har bra mat...?! =) Hon kommer att växa fort om hon fortsätter i samma stil. Förhoppningsvis ska hon slippa använda prematurkläder inom snar framtid....


 

Känns otroligt skönt att vara hemma med det lilla knytet (Vi låg på BB från sön-ons) Hon är nöjd och glad hela tiden och gråter knappt alls... För det mesta ligger hon och småler...! Både mammas och pappas hjärtat svämmar över av kärlek till vår älskade lilla dotter!


   

Ovido - Quiz & Flashcards