Direktlänk till inlägg 12 oktober 2011

Äntligen husägare!

Av Marina Uppström - 12 oktober 2011 08:19



Oj oj oj... kan knappt fatta det. Vi är husägare. Jättekul och roligt men samtidigt lite läskigt.  Särskilt billigt är det inte heller. 2070 000...Känns ovant att vi ska ha ett stort lån hos banken. Varken jag eller Erik ha ju aldrig haft lån. Men när man köper hus så är det nog rätt oundvikligt.


Det hela började med att vi såg huset på hemnet strax innan vi skulle fara till Malta. Jag ringde ägaren eftersom hon var den ssom skulle hålla i husvisningen Mäklaren håller till i Stockholm (privatmäklare) Vi kom övverrens om att få komma på en tidigare husvisning då vi skulle vara bortresta den ordinare husvisningsdagen.


Sagt och gjort, 2 dagar innan avresa var vi och tittade på huset. Det var inte kärlek vid första ögonkastet måste jag säga, varken hos mig eller Erik men det kändes ända helt okej. Vi skulle lägga detta på is under tiden vi var på Malta men jag kunde inte riktigt släppa tankarna huset. Det fanns mycket potential i huset och jag kunde nog tänka mig att bo där. På nätterna funderade jag vilken färg jag skulle kunna måla trappen i, hur jag ville ha gästoaletten respektive köket renoverat.... .m.m. 

Vi inte ingen kontakt med mäklaren under tiden vi var på Malta.


När vi varit på Arlande i knappt en halvtimme ringde mäklaren (!) och meddelade att budgivningen var på gång. Summan var uppe i 1 950 000 (utgångspris 1 890 000) Vi funderade under kvällen och natten och tänkte lägga 2 miljoner kommande dag men då la en annan familj rätt och slätt 2 100 000. Vi bestämde oss då för att hoppa av.

På kvällen ringde säljaren till mig och meddelade att sista budet var annullerat och stod på 2 000 000 nu. Detta för att familjen som budat 2.1 hade hade som krav på säljaren att skriva i kontraktet att familjens lägenhet skulle säljas för en viss summa och det ville säljaren inte gå med på och annullerade budet.

Vi la budet 2070 000 på fre kväll och ingen budade över på hela helgen. På måndagen tog säljaren kontakt med mäklaren och husköparna var därmed klara! Yes! 

Vi har nu varit och tittat på huset flera gånger och det känns verkligen som vårt hus nu. Det som känns extra bra är att säljaren bott i huset i endast 5 år. Hon gjorde då en ordentlig besiktning som var helt u.a (Hade varit annat om det var nån som bott i huset i 40 år....) Säljaren bodde i huset för att kunna ta hand om sin sjuka mamma som bodde 2 hus ifrån henne. Mamman dog dock för några månader sen och nu ska säljaren överta mammans hus och därmed bli vår granne!


Omdränerat, nya 3-glas fönster. Stora verandan har byggts ut ordentligt. Nytt badrum uppe. Fjärrvärmen installerades nyligen samt en större parkering har gjorts. 

Vi har tillträde till huset den 1 dec. När vi väl har gjort oss hemmastadda är ni välkomna att hälsa på hos oss!


Kram // Marina

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marina Uppström - 4 augusti 2012 08:58

Lillkillen hade bråttom till världen morgonen den 24/7. Värkarna började 02.30. Grabben var ute 04.39. Aj! 19 minuter från det att vi parkerade i garaget till det att han låg på bröstet! Jag säger som en fb- kamrat: diamanter är inte kvinnans bästa v...

Av Marina Uppström - 18 juli 2012 22:05

Vi ska snart lägga på nytt tak i hallen. Frun i huset har då bestämt att det ska vara vitt. Träfärgat är inte min grej, tycker det passar bättre i fjällstugor. Så dagens goda gärning har varit att måla 12 kvm takpanel. Nu blir det soffläge resten av ...

Av Marina Uppström - 20 februari 2012 19:36

  oj va längesen det var jag skrev här....  ! Skyller på tidsbrist =) Det har hänt en hel del sista månaderna. Vi har ju gått och blivit husägare! Äntligen!  Det känns så underbart att ha ett eget hus som man själv får göra som man precis vil...

Av Marina Uppström - 10 februari 2011 17:39

  Idag tog jag mod till mig och packade ner Frida i vagnen och begav mig ut i denna hemska snöstorm-allt för att gå på mamma/bebis/gravid träff i skönsmon! Det var pest och pina att gå på dessa oplogade trottoarer med snöovädret rakt i ansiktet. ...

Av Marina Uppström - 7 februari 2011 15:36

Jösses va tiden går fort! Lilla Frida har nu hunnit bli 8 månader gammal och det är full fart här hemma! Hon älskar sin gåstol som hon fick av mamma och pappa strax före jul. Ja, gå och gå, hon kan inte gå i den. Hon springer i den. Ibland ta...

Ovido - Quiz & Flashcards